کد مطلب:300709 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:147

مساله فدک


فدك قطعه زمینی بوده كه در سال هفتم هجری، بدون جنگ و خونریزی توسط یهودیان در اختیار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قرار گرفته، و به عبارت دیگر یهودیان آن را به پیامبر بخشیده بودند. پیامبر هم سند آن را نوشت و در همان سال بنا به دلایلی آن را در اختیار و تصرف فاطمه علیهاالسلام قرار داد.

این بخشش پیامبر تصریح آیه قرآن «ما افاء اللَّه علی رسوله...» حق پیامبر بود زیرا از راه غنیمت جنگی نصیب نشده بود تا دیگران را در آن نصیبی باشد.

فاطمه تا چند سال آن را در تصرف داشت و به مناسبت اهمیت سیاسی و اجتماعی آن، شیخین تصمیم گرفتند كه آن را از فاطمه سلب كنند، بدان دلیل كه پیامبران پس از خود ارثی باقی نمی گذارند، اگر هم باقی بگذارند از آن مردم است. آنان بر این اساس خواستند فاطمه و علی را به ورشكستگی اقتصادی و بعداً سیاسی بكشانند.

البته در جنبه تحلیل مساله باید یادآور شویم، كه اگر سندی بر بطلان روش خلافت ابوبكر و عمر جز فدك هم نباشد همین خود كافی است. زیرا پیامبر چیزی را داد و آنها بازستاندند. مگر فاطمه در خانه پدر زندگی می كرد كه تصرف فدك آنهم از چهارسال قبل از وفات رسول، میراث او به حساب آید؟

فاطمه خود یك زندگی مستقلی داشت و پیامبر در عین استقلال زندگی اقتصادی او، فدك را به وی بخشیده بود و حتی سندش را هم به اسم او تنظیم، چرا پیامبر نگفته بود كه این از آن همه مسلمین است.